Recomandări de lectură – texte fantastice Galaxia 42 | Omul care s-a jucat cu lumea

recenzie de carte scrisă de Daniel Timariu

Publicat prima dată la editura Tritonic, în anul 2018, apoi republicat la editura MyBestseller, în 2022, romanul Omul care s-a jucat cu lumea propune cititorilor o lectură a singurătății și căutării de sine, într-o cheie science-fiction. Între cele două ediții, ambele prezentându-se foarte bine din punct de vedere al tipăriturii, există mici diferențe, după cum precizează autorul într-un interviu[..] există diferențe, dar nu de structură. Să le zicem mici, foarte mici ajustări. Un cuvânt schimbat undeva, poate chiar o frază modificată, o virgulă mutată în altă parte. Cam la nivelul ăsta.

Experiența lui L, personajul principal din Omul care s-a jucat cu lumea, poate fi comparată cu cea a lui Robinson Crusoe, un un personaj arhetipal al naufragiatului. Pentru că și L, ajuns un străin singuratic într-un oraș imaginar, numit K, este la rândul său un naufragiat, sau măcar trăiește sentimentul unuia autentic. În jurul acestei mize se învârt scenele și se desfășoară acțiunea romanului. Finalul, chiar dacă ne surprinde, se încadrează totuși într-un posibil scenariu sf și poate fi acceptat ca atare.

L este jurnalist și ajunge în orașul de sub mulți ca redactor detașat din București la revista locală Mileniul III. Chiar dacă K rămâne până la final un mister, prezentarea sa fiind generală, ceea ce ne oferă un cadru familiar, putem să ne imaginăm că suntem în Brașov, sau un alt oraș mare de lângă munți. Abia atunci când L înțelege că se află nu doar într-un oraș pustiu, dar și izolat de restul lumii, geografia și configurația cartierelor începe să conteze. Pentru că dincolo de întrebările fundamentale ce-l vor obseda (de ce mi se întâmplă tocmai mie, unde sunt ceilalți, ce voi face în viitor), L trebuie să-și satisfacă nevoile primordiale: apă, hrană, siguranță.

Marian Truță este un excelent povestitor, lucru dovedit în timp prin multele sale povestiri publicate în reviste și strânse în câteva volume: Vremea renunțării (editura Bastion, 2008), A doua venire (editura Nemira, 2012) și Cetatea Morgana și alte povestiri (editura MyBestseller, 2022), talent vizibil și în acest miniroman. Este dificil să scrii o proză de lungă întindere cu un…