Politica și cultura, o relație veche de control, în care, cultura a fost pusă întotdeauna la colț

Acest material este despre situația mediului cultural brașovean. Începând cu 2012 am cunoscut tot mai mult mediul cultural și am văzut și relația pe care cultura o are cu politica. Sau, mai bine spus, modul în care politica tratează cultura.

Daria Ghiu, în cartea sa „În acest pavilion se vede artă. România la Bienala de Artă de la Veneția (1907-2015)” face o incursiune în trecutul culturii din spațiul românesc, în raport cu participarea României la Bienala de Artă de la Veneția. Din această incursiune putem vedea relația dintre cultură și politică. Cea din urmă a controlat dintotdeauna cultura, arta, prin deciziile de ordin legislativ și, mai ales, prin finanțare.

Un exemplu elocvent este cel al anilor 1930, așa cum îl prezintă Daria Ghiu, care vorbește despre relația dintre cultură și politic în contextul dorinței artiștilor de a participa la Bienala de la Veneția.

Ea spune (la pagina 68), cu privire la Nicolae Iorga:

când Iorga declară tăios că <secăturile cutezătoare, ca și avant-gardiștii unei armate care nu va birui niciodată, au pierdut pentru totdeauna dreptul de a expune la Bienala din Veneția>, înțelegi în mod dublu lupta lui Iorga pentru crearea Pavilionului României. Această investiție nu înseamnă numai vizibilitate internațională, ci și inițierea  unei situații de tip monopol în raporturile sale cu cultura din țară: atâta timp cât nu statul s-a ocupat de prezența României la bienală, ci o organizație privată, ceea ce va apărea pe simeze va fi subordonat acestei instituții și gustului estetic al acesteia.

, afirmă Iorga, depășind granițele unui discurs detașat și devenind acel Iorga ofensat de avangardiști și aflat într-o continuă polemică cu aceștia. Iorga judecă și legiferează: o opțiune de gust devine decizie instituțională normativă. De altfel, el subliniază superior:

<Dacă statul construia pavilionul, ar fi apărut aceiași funcționari, cu aceleași pretenții și cu aceleași gusturi ciudate și, în fond, cu aceeași tendință de a-și bate joc de acest biet public mult mai inteligent de cum își închipuie astfel de oameni>”.

Vedem cum un politician, chiar dacă om de cultură la rândul său, ține să controleze cine are acces la Bienala de la Veneția, dar mai important este că ține să stabilească care este cultura acceptabilă, proiectându-și astfel dorința și viziunea personală. Și o face printr-o organizație privată și nu din poziția de om de stat.

Facem un salt la Brașov, începând cu anul 2004, unde George Scripcaru devine primarul Brașovului. Dacă vreți, este profesorul de sport care nu a profesat niciodată, dar care decide ce se întâmplă cu mediul cultural, atât cel public – aflat în subordinea municipalității, cât și cel privat.

Cu privire la „cultura publică” ne aducem aminte de conflictul de la Teatrul Sică Alexandrescu unde, prin intermediul Ceciliei Doiciu, șefa Biroului Relaţii Externe, Turism şi Evenimente, a încercat să controleze activitatea teatrului. Am scris la momentul respectiv articolul O încercare politică de „a educa” arta.

Cu privire la mediul cultural privat, acesta a fost ținut într-o stare de dependență prin deciziile arbitrare de „autorizare” a activităților culturale desfășurate în diferite spații publice, iar ulterior prin ceea ce se numește ghidul de finanțare al culturii. Monopolul asupra culturii era asigurat prin ghidul de finanțare al culturii.

În privința culturii, administrația Scripcaru este caracterizată prin grad maxim de incompetență.

Schimbarea rămâne în așteptare?

Începând cu septembrie 2020, George Scripcaru iese de pe funcția de primar. Pentru mediul cultural acesta este un moment de optimism și de speranță, în contextul în care noul primar, Allen Coliban, s-a arătat deschis la a avea un dialog permanent cu mediul cultural și părea că pentru el cultura este importantă.

Uitându-ne acum, la începutul lui 2022, după aproximativ 16 luni de administrație Coliban, vedem că mediul cultural privat brașovean a rămas la ușă, primit la discuții doar atunci când vrea puterea, iar monopolul este menținut prin același ghid de finanțare al culturii.

Dacă George Scripcaru o avea pe Cici Doiciu ca șefă de Birou Relaţii Externe, Turism şi Evenimente, Allen Coliban și-a pus o apropiată, pe Nicoleta Cîrjan. Am scris despre modul în care a fost organizat concursul prin care aceasta a ajuns pe post.

Sunt câteva elemente care trebuie menționate. Dacă mediul cultural privat brașovean a rămas la ușă, administrația Coliban a dat ok-ul pentru două festivaluri mari, unul făcut de Untold și unul de către cei de la Electric Castle. În cazul celor două festivaluri a existat timp și deschidere și au fost semnate parteneriatele. Și nu doar timp și deschidere, ci și publicitate făcută celor două pe contul de TikTok al Primăriei.

Toată cultura cu care se laudă administrația Coliban este în jurul celor două festivaluri aduse din afara Brașovului, Untold și Electric Castle și cu finanțarea proiectelor culturale din vara și toama lui 2021. Dar trebuie menționat că finanțarea s-a făcut pe baza unui ghid moștenit din administrația Scripcaru. Singura realizare ar fi aceea că au crescut bugetul de la 2 la 3 milioane de lei.

Toate acestea se întâmplă în contextul în care mediul cultural brașovean a făcut câteva demersuri concrete de a stabili un dialog și de a contribui la construirea unui mediu favorabil culturii. Poate cel mai important demers este C-ARTA 2020, un demers susținut de 64 de semnatari. Sunt lucruri pe care cultura brașoveană le-a cerut și de la administrația Scripcaru. Redau în continuare documentul transmis către primarul Allen Coliban:

La inițiativa Consorțiului Cultural Corona și a reprezentanților mediului cultural brașovean, propunem autorităților locale și județene brașovene următorul set de principii și direcții de acțiune pentru o mai bună valorificare a potențialului cultural și artistic, local și regional, în următorii 4 ani:

1. Principiul responsabilității
– autoritățile locale și regionale, Primăria Municipiului Brașov și Consiliul Județean Brașov sunt responsabile pentru crearea unui cadru optim de funcționare și realizare a performanței în cultură, prin alocarea unui procent de 3% din bugetul anual de venituri și cheltuieli pentru finanțarea nerambursabilă a proiectelor culturale, distinct de finanțarea instituțiilor de cultură din subordine;
– operatorii culturali instituționali guvernamentali și non-guvernamentali precum și persoanele active din mediul cultural sunt responsabili pentru desfășurarea de activități culturale profesioniste și performante și cu impact comunitar, național și internațional;

2. Principiul transparenței decizionale
– instituirea unui grup tripartit de lucru, format din reprezentanții Primăriei Municipiului Brașov, Consiliului Județean Brașov și operatorii culturali, care să asigure pe bază de întâlniri lunare comunicare și participare a mediului cultural la luarea de decizii care afectează activitatea părților;
– crearea de mecanisme reale de bugetare participativă adresate exclusiv culturii, pentru a evita competiția asimetrică cu alte domenii ale vieții publice;

3. Principiul echității
– părțile interesate se angajează să asigure un echilibru echitabil între cultura tradițională, concentrată în bună măsură în interiorul sistemului public de cultură, și cultura vie, contemporană, reprezentată de organizațiile non-guvernamentale și persoanele fizice active în cultură;

4. Principiul digitalizării
– adaptarea discursului cultural public și non-guvernamental la condițiile actuale, influențate de criza sanitară COVID 19, și la tendințele viitorului comunicării publice, prin asigurarea de condiții financiare și materiale de infrastructură, logistică, precum și alocare/recrutare de personal calificat, pentru crearea de noi conținuturi culturale de calitate, în format digital;

5. Principiul prioritizării
– asumarea a patru direcții prioritare de acțiune, orientate spre valorificarea patrimoniului material și imaterial brașovean, organizarea de festivaluri reprezentative și concursuri de creație, educația în și prin cultură (inclusiv educația pentru știință și tehnologie, educația pentru protecția mediului și educația pentru sănătate) și atragere de resursă umană și ofertă culturală din afara Brașovului, prin înființarea de rezidențe artistice permanente, care să fie urmate obligatoriu de valorificare în spațiul public cultural local;

6. Principiul profesionalizării în managementul cultural
– reevaluarea permanentă și critică a personalului implicat în managementul cultural instituțional, înființare de noi structuri de management cultural și turistic integrat la nivel local și regional, recrutare de personal calificat la nivelul ordonatorilor de credite (Primăria Municipiului Brașov și Consiliul Județean Brașov).

7. Principiul planificării
– atât autoritățile cât și actorii mediului cultural au nevoie de o cartografiere a produselor și potențialului cultural al orașului și de o strategie bazată pe această cercetare. Astfel vom putea stabili principalii pași pe care trebuie să îi urmăm împreună pentru a beneficia de efectele unei strategii culturale în: educație, coeziune socială, turism cultural, industrii creative culturale, finanțări, retenția tinerilor și orice are nevoie o societate brașoveană vie.

8. Principiul dezvoltării infrastructurii culturale
– infrastructura culturală a Brașovului nu mai corespunde cerințelor modernității, astfel încât s-a transformat într-o barieră în calea dezvoltării culturale a orașului. Se impune cu prioritate construirea într-un termen rezonabil a unor noi clădiri, precum un centru multifuncțional pentru concerte și spectacole, un centru expozițional polivalent și centre culturale pentru cartierele vechi și noi ale orașului.

Semnatari:

1. Valer Rus, Muzeul „Casa Mureșenilor” Brașov
2. Steffen Schlandt, Asociația Forum Arte, Biserica Evanghelică C.A. Brașov
3. Ruxandra Nazare, Biblioteca Județeană „George Barițiu” Brașov
4. Adrian Lăcătuș, Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania Brașov
5. Mara Oprișiu, Asociația KunSTadt
6. Augusta Oniță, Asociația Libris Cultural
7. Adrian Vălușescu, Centrul Cultural „Reduta”
8. Dragoș Dimitriu, Filarmonica Brașov
9. Horia Mihail, Filarmonica Brașov
10. Mariana Stan, Agenția pentru Dezvoltare Durabilă a Județului Brașov
11. Andreea Cojocaru, manager cultural
12. Nicolae Dobre, Antares Club Brașov
13. Marian Gîlea, Asociația Culturală Fanzin
14. Dan Burlac, Alpin Film Festival
15. Carmen Zmaranda, Asociația Amural
16. Dan Oprea, Depoul de Artă Urbană
17. Dragoș Covaciu, Asociația KunSTadt
18. Radu Popica, Muzeul de Artă Brașov
19. Mihai Irimia, Opera Brașov
20. Dumitru Șchiopu, pictor
21. Flavia Stamate, Visssual
22. Angela Dobrescu, sociolog
23. Diana Ionescu, Vibrate Festival
24. Răzvan Pascu, Asociația Amural
25. Vlad Pavel, actor, Teatrul Sică Alexandrescu Brașov
26. Claudia Popa, Asociația Colors
27. Laura Căpățână, Asociația Artburg
28. Lala Panait, expert independent, evaluator proiecte culturale
29. Valentin Bărbat, Asociația Avanpost Cultural Tipografia
30. Silvian Duică, Teatrul Strada
31. Maria Zurbagiu, ilustrator
32. Adi Voicu, regizor de film
33. Anamaria Guguian, artist independent
34. Oana Paraschiv, cartfest
35. Orsolya Balint, artist fotograf
36. Vlad Pașca, istoric
37. Mihai Tatu, Asociația Visum pentru Educație și Cultură
38. Gabriel Spahiu, actor
39. Aura Petrașcu, artist fotograf culinar
40. Kristina Creoșteanu, Asociația Împreună pentru Dezvoltarea Comunității
41. Dan Zaharia, Rockstadt Extreme Fest, Rockstadt, Kruhnen Musik Halle
42. Andrei Inizian, regizor de film
43. Mihaela Anuțoiu, Asociația Culturală Fanzin
44. Petra Antonia Binder, filolog, artist independent
45. Hortensia Vlase, Asociația Culturală de Promovare Turistică Brașov
46. Keresztes Tünde
47. Victoria Țăroi Galbenu, Asociația Culturală Artessentia
48. Ștefan Munteanu, Asociația Cultour
49. Thomas Sindilariu, Societatea pentru Studii Transilvane (Arbeitskreis für Siebenbürgische Landeskunde)
50. Ioana Simona Muscan, Honterus Alumni Club
51. Robert Marian, Honterus Alumni Club
52. Ionuț Țața, Iceberg
53. Horia-Codrin Gal, HXA Handmade
54. Robert Elekes, poet
55. Alexandra Călin, pictoriță
56. Irene Jordache, Raicelai, Cu arta pe față
57. Raluca Cozma, pictoriță
58. Mihai Barbu, artist fotograf
59. Rudy von Kronstadt, artist vizual
60. Oana Obacu, ilustrator
61. Cristina Frânculescu, artist vizual
62. Ada Galeș, actriță
63. Alex Spătaru, muzician
64. Roxana Dochia, meșteșugar

Desigur, inițiatorii demersului C-ARTA 2022 nu au primit niciu răspuns din partea administrației Coliban.

Acum, dacă ne uităm atent pe lista de semnatari, la poziția 9 îl regăsim pe Horia Mihail, cel pe care Allen Coliban l-a plătit din bani publici ca să-l consilieze pe domeniul cultură. Horia Mihail a primit ca sarcină realizarea strategiei culturale. Singura realizare a fost o consultare cu mediul cultural în februarie 2020, unde a și lansat inițiativa formării unui grup de lucru. După acea consultare, nu s-a mai întâmplat nimic pe partea de strategie culturală. Nici grupul de lucru nu a fost format.

În schimb, Horia Mihail a fost ocupat cu organizarea festivalului TamTam, alături de colegul său Ioan-Dragoș Dimitriu (de asemenea semnatar al C-artei 2020) (ambii dețin funcții la Filarmonica Brașov, unul este manager, celălalt este șef Serviciu Artistic), festival care a fost finanțat pe Ghidul Cultural de Primăria Brașov.

Horia Mihail se pare că a uitat că a semnat C-ARTA 2020 și, odată ajuns pe o funcție unde putea să facă ceva pentru mediul cultural, nu a făcut nimic, ci s-a ocupat de proiectele personale TamTam și Hub 2068. Bun, Horia Mihail, un artist excelent, s-a dovedit că nu are capacitatea de a fi un manager bun. Dar întreb, de ce Allen Coliban nu l-a schimbat și a acceptat starea de fapt?

În tot acest timp, vedem că în cazul Asociației Amural lucrurile au mers foarte prost, care a ajuns să închidă proiecte și demersuri din cauza incompetenței administrative și a luptelor politice dintre USR și PNL cu PSD. Asociația Amural s-a găsit în situația de a închide spațiul de evenimente Visssual, de a închide Grădina de Vis și de a închide BUM (Brașov Museum Underground), toate trei în 2021.

Inclusiv festivalul Amural, ediția din 2021, a fost la un pas de a nu se mai ține. Mai mult, Asociația Amural a devenit ținta atacurilor politicienilor PNL și PSD, care, în lupta politică împotriva USR, au ajuns să judece lucrările artistice expuse în cadrul festivalului Amural.

Practic, arta a fost folosită de politicieni pentru a-și duce luptele politice.

Merg mai departe și vă prezint un alt demers dinspre mediul cultural către administrația Coliban, ca să vedeți că acesta este ținut la ușă, în timp ce Allen Coliban semnează parteneriate cu Untold și Electric Castle. Este vorba de demersul Relansarea mediului cultural brașovean, o propunere a asociației artiștilor vizuali din Brașov, care a primit răspunsuri de felul: „Vă înștiințăm că propunerea dumneavoastră a fost trimisă către serviciul de specialitate pentru analiză și ulterior răspuns conform prevederilor legale. O zi frumoasă vă dorim!”, răspuns dat de viceprimarul Flavia Boghiu.

Citește Relansarea mediului cultural brașovean, o propunere a asociației artiștilor vizuali din Brașov.

În final, aș vrea să văd că cineva se ocupă activ, nu Horia Mihail, de mediul cultural și întreabă care sunt nevoile artiștilor, cineva care lucrează serios la strategia culturală, cineva cu expertiză în cultură și management cultural, nu Nicoleta Cîrjan. Iar în contextul pandemic mă aștept la un program de susținere al artiștilor, un program gândit și bugetat de primăria brașovenilor.

Strategia culturală trebuia să fie finalizată înaintea semnării parteneriatelor cu Untold și Electric Castle, astfel încât să avem o analiză pe efecte și beneficii asupra orașului și mediului cultural local.

Vor ajunge cele două festivaluri mari să îngroape și mai mult mediul cultural privat brașovean?

Sursa foto: preluare din propunerea artiștilor vizuali

Leave a Reply

Your email address will not be published.