Librăria Humanitas Brașov vă invită 𝐯𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢, 𝟕 𝐚𝐩𝐫𝐢𝐥𝐢𝐞, de la ora 𝟏𝟕:𝟑𝟎, la o întâlnire cu scriitorul 𝐂𝐨𝐬𝐦𝐢𝐧 𝐏𝐞𝐫𝐭̦𝐚 în cadrul 𝐂𝐞𝐧𝐚𝐊𝐋𝐔𝐛 𝐓𝐢𝐮𝐤 𝐧𝐫. 𝟏𝟓𝟐. Vă provocăm la o discuție despre volumele recent publicate – 𝐂𝐚 𝐬𝐚̆ 𝐧𝐮 𝐬𝐞 𝐚𝐥𝐞𝐚𝐠𝐚̆ 𝐩𝐫𝐚𝐟𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐭𝐨𝐚𝐭𝐞 (EGO proză, Editura Polirom) și 𝐈̂𝐧 𝐦𝐢𝐣𝐥𝐨𝐜𝐮𝐥 𝐮𝐧𝐞𝐢 𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢 𝐭𝐫𝐚𝐠𝐢𝐜𝐞, 𝐢𝐦𝐨𝐛𝐢𝐥𝐞 (Editura Cartier).
Vor participa, alături de autor, 𝐀𝐧𝐝𝐫𝐞𝐢 𝐃𝐨́𝐬𝐚, 𝐀𝐝𝐫𝐢𝐚𝐧 𝐋𝐚̆𝐜𝐚̆𝐭𝐮𝐬̦ și 𝐌𝐢𝐡𝐚𝐢𝐥 𝐕𝐚𝐤𝐮𝐥𝐨𝐯𝐬𝐤𝐢.
•••
„𝑪𝒂 𝒔𝒂̆ 𝒏𝒖 𝒔𝒆 𝒂𝒍𝒆𝒂𝒈𝒂̆ 𝒑𝒓𝒂𝒇𝒖𝒍 𝒅𝒆 𝒕𝒐𝒂𝒕𝒆, Cosmin Perța îl inventează pe Samson. Puternic precum personajul biblic, pornind o adevărată vendetă, Samson se ia la trântă cu inegalitățile și nedreptățile unei lumi guvernate de zeii nemiloși ai tranziției românești. O forță care te va molipsi!” (Andrei Dósa)
„Prin acest microroman, Cosmin Perța introduce în proza română contemporană un personaj inedit, situat la granița subțire dintre antierou și supererou. Rezistent la orice tip de durere fizică, Samson pare condamnat la o suferință interioară continuă, un Sisif modern în România anilor ’90.” (Victor Cobuz)
„Incitant, alert, cu scene tari, demne de un video game sângeros, romanul lui Cosmin Perța revitalizează în mod strălucit ideea de antierou într-o lume abrutizată și incomodă.” (Dan-Liviu Boeriu)
„România anilor ’90. Eroul romanului, Samson, sunt eu, e Cosmin, e o întreagă generație care a supraviețuit celor mai ciudați ani din istoria recentă nu doar a României, ci a unei întregi regiuni aflate la periferia Europei, Statele Unite ale Violenței.” (Bogdan-Alexandru Stănescu)
„Prin acest microroman, Cosmin Perța introduce în proza română contemporană un personaj inedit, situat la granița subțire dintre antierou și supererou. Rezistent la orice tip de durere fizică, Samson pare condamnat la o suferință interioară continuă, un Sisif modern în România anilor ’90.” (Victor Cobuz)
„Incitant, alert, cu scene tari, demne de un video game sângeros, romanul lui Cosmin Perța revitalizează în mod strălucit ideea de antierou într-o lume abrutizată și incomodă.” (Dan-Liviu Boeriu)
„România anilor ’90. Eroul romanului, Samson, sunt eu, e Cosmin, e o întreagă generație care a supraviețuit celor mai ciudați ani din istoria recentă nu doar a României, ci a unei întregi regiuni aflate la periferia Europei, Statele Unite ale Violenței.” (Bogdan-Alexandru Stănescu)
•••
𝐈̂𝐧 𝐦𝐢𝐣𝐥𝐨𝐜𝐮𝐥 𝐮𝐧𝐞𝐢 𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢 𝐭𝐫𝐚𝐠𝐢𝐜𝐞, 𝐢𝐦𝐨𝐛𝐢𝐥𝐞
„În cartea sa de debut, Zorovavel (2002), Cosmin Perţa putea să lase impresia unui manierist cu vocaţia travestiurilor şi a măştilor estetizante. Ulterior, a experimentat mai multe formule poetice. În Santinela de lut (2006), poemele sale implicau deopotrivă vizionarismul tenebros, în registru apocaliptic, şi intuiția mecanismelor „inumane“ ale producţiei textuale, doar că autorul lui Zorovavel se dovedea atras mai mult de realul semnelor, al sistemelor informaţionale şi al excesului de imagini, care spun mult despre lumea actuală. Era o formulă care îl individualiza în momentul acela în raport cu ceilalţi vizionari şi fantaşti ai grupului 2000. Ulterior, va experimenta în câteva direcţii distincte, detaşându‑se de formula poemului asianic, înlocuit progresiv (ca în volumul Fără titlu, 2011), printr-o lirică lipsită de artificii stilistice. Cea mai recentă dintre cărţile sale, Cântec de leagăn pentru generaţia mea (2018), marchează deschiderea poetului spre contemporaneitatea socială şi politică, iar Cosmin Perţa se metamorfozează aici într-un diagnostician care întocmeşte fişa clinică a lumii actuale, dar nu cu detaşarea observatorului imparţial, ci cu implicarea afectivă a „ţapului ispăşitor“ confruntat cu „teroarea istoriei“.” (Octavian Soviany)
„În cartea sa de debut, Zorovavel (2002), Cosmin Perţa putea să lase impresia unui manierist cu vocaţia travestiurilor şi a măştilor estetizante. Ulterior, a experimentat mai multe formule poetice. În Santinela de lut (2006), poemele sale implicau deopotrivă vizionarismul tenebros, în registru apocaliptic, şi intuiția mecanismelor „inumane“ ale producţiei textuale, doar că autorul lui Zorovavel se dovedea atras mai mult de realul semnelor, al sistemelor informaţionale şi al excesului de imagini, care spun mult despre lumea actuală. Era o formulă care îl individualiza în momentul acela în raport cu ceilalţi vizionari şi fantaşti ai grupului 2000. Ulterior, va experimenta în câteva direcţii distincte, detaşându‑se de formula poemului asianic, înlocuit progresiv (ca în volumul Fără titlu, 2011), printr-o lirică lipsită de artificii stilistice. Cea mai recentă dintre cărţile sale, Cântec de leagăn pentru generaţia mea (2018), marchează deschiderea poetului spre contemporaneitatea socială şi politică, iar Cosmin Perţa se metamorfozează aici într-un diagnostician care întocmeşte fişa clinică a lumii actuale, dar nu cu detaşarea observatorului imparţial, ci cu implicarea afectivă a „ţapului ispăşitor“ confruntat cu „teroarea istoriei“.” (Octavian Soviany)
•••
𝐂𝐎𝐒𝐌𝐈𝐍 𝐏𝐄𝐑𝐓̦𝐀 (n. 1982, Vișeu de Sus, jud. Maramureș) este poet, prozator și eseist. A absolvit Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Și-a continuat studiile în literatură la Universitatea din București, cu un master în literatura contemporană, obținând ulterior titlul de doctor cu o lucrare despre literatura fantastică est-europeană. A publicat mai multe romane și volume de eseuri, povestiri și poeme. În 2012 a obținut premiul Tânărul prozator al anului. Fragmente din opera sa poetică au fost traduse în 16 limbi. În prezent este lector la Universitatea Hyperion din București.
Leave a Reply